søndag 12. september 2010

Forstår vi egentlig digitalisering?..............

Ivar Frønes tar opp mange interessante problemstillinger knyttet til digitalisering i" Om å forstå digitalisering" fra "Digitale kilder, utfordringer og strategier."
I forhold til skole ser en utfordringen i utviklingen mot at kompetanse og evne til innovasjon blir nøkkelegenskaper. Hva slags skole har vi idag og hvilke endringer må en gjøre for å møte kravene det digitale samfunnet stiller?
Her skisseres evne til å skape kunnskap av informasjon, krav om generell bred kompetanse, evne til å uttrykke seg både på morsmål og andre språk, evne til samarbeid og nettverksarbeid i tillegg til kompetanse for kritisk refleksjon.
Kan vi med den læreplanen og den skolen vi har idag sende elevene godt forberedt ut i det digitaliserte samfunnet? Hvilke grupper vil kunne falle utenfor? Hvilke utfordringer har vi? Er egentlig manglende maskiner og tilgang et problem?
Frønes skriver "Tilgang dreier seg ikke bare om ulikhet mellom individer og grupper men også om lands konkurranseevne, og om mulighet for kompetanseutvikling for individer, regioner og nasjoner".........Interessant når ny rapport viser at Norges konkurranseevne er svekket internasjonalt. Selv om vårt felt er skole er jo den tett knyttet til det samfunnet den skal utdanne og kvalifisere for.

5 kommentarer:

  1. Hei Hanne, og velkommen som blogger!
    KOmmer litt an på hva du legger i "Å forstå" utviklinga. Vi ser helt sikkert ikke hvor teknologiutviklinga kommer til å "ende" (for DET gjør den jo ikke!) Og det er mange indikasjoner på at skolen ikke har klart å trekke de nødvendige konsekvensene av teknologi. De fleste av oss henger fotsatt igjen "gamnle" tankemodeller. En av de store utfordringene, som Leif marin også pekte på, blir å finne ut hva av det som "hører fortida til", vi skal ta med oss inn i framtida, - og i hvilken form. Hvor ser du at de største utfordringene ligger?

    SvarSlett
  2. Jeg la faktisk inn en lang kommentar til deg her i stad. Det var noe om hvordan framtida kan bli. Kanskje like godt jeg glemte å lagre :-)

    Kortversjon: noe kan man si om den kompetanse eleven vil trenge, uansett utvikling, og noen har prøvd å oppsummere dette. Se for eksempel 21.century skills (USA) og Key competences dvs "den europæiske ramme for 8 nøglekompetencer for livslang læring" som ligger på Eu-kommisjonens nettside. Vil skrive mer, men pliktene kaller...

    SvarSlett
  3. Dette er et utrolig spennende tema, og jeg tror at mange lærere kan føler seg usikre (og inkompetente)når dette diskuteres. På forelesning var vi innom hvor viktig det er at lærere likevel tør å ta veilederrollen selv om man kanskje føler på at man ikke kan like mye som elevene.

    SvarSlett
  4. De største utfordringene? Et stort spørsmål, uten noe eksakt svar....Men, jeg tror dannelse er en viktig faktor. Hva vil en ta vare på fra det som eksisterer? Hvilke sosiale koder er det viktig å beherske i forhold til digitale nettverk? Hvordan legge til rette for både å skape en delingskultur samt å sørge for solide, individuelle fagkunnskaper? Dette bør en ha med seg når en nå jobber med vurdering og måloppnåelse. Det er lett å henge seg opp i de ulike fagplanene i forbindelse med utarbeidelse av kriterier for måloppnåelse. Men, vi har fortsatt en generell del av planene som skal ligge i bunn - bør den trekkes mer frem i lyset igjen?
    Det er en utfordring for skoleleder å ha tilstrekkelig kunnskap om både skole, IKT og samfunn for å kunne gjøre valg for virksomheten som en mener vil gjøre elevene forberedt for fremtiden.
    Du verden - har egentlig sett på IKT som et nødvendig onde, men nå begynner jo dette å bli interessant!

    SvarSlett
  5. Hei, Hanne! Jeg har lest innlegget ditt, og fant ut at jeg ville lese artikkelen du refererer til. Men så kom jeg til å lese kommentarene her, og særlig din siste setning, så kjekt å høre! Jeg er nok av typen som ser på IKT som et nødvendig gode, og fant derfor ut at jeg ville google "IKT et nødvendig onde" for å se om det fantes noe interessant jeg kunne lese (skippet Frønes da). Fant en lenke:

    http://www.pep.no/files/fagartikler/Multitasking_-_et_noslashdvendig_onde_.pdf

    Som har følgende innledning: "Er multitasking til det beste eller det verste for høy produktivitet
    og arbeidsglede blant kunnskapsarbeiderne?"

    Skumleste - øh, ser ut til at de med høy grad av multitasking skårer dårligere enn de med lavere grad...urgh!

    SvarSlett